Genom åren har jag arbetat med många olika bilar, chassie typer, däcktyper motor/växellåde konfigurationer. Bilar med väldigt mycket motor, lite motor, tunga och lätta bilar.
Bilar som från början varit byggad för att bara köra på bana och bilar som från början varit vanliga standard/familjebilar eller sportvagnar. Det har gett mig en bred erfarenhet. Några av de viktigaste erfarenheterna är att en stor stark motor inte automatisk gör bilen snabb runt en bana.
Det handlar om balans och grundläggande förståelse för hur en bil rollar, pitchar, accelererar och bromsar. Hur tidigt kan man ge gas i kurvan och vilka kurvor man kan göra om till rakor genom att hålla full gas.
Första steget för att köra fortare
Många tycker det är krångligt att transportera sin bil för att få ett Set-Up. Därför erbjuder jag servicen att jag kommer till ditt garage med all utrustning och gör ett komplett Set-Up så slipper du flytta bilen. Samtidigt lär du dig en massa om just din bile speciella egenskaper
Set-Up i min verkstad: 650 kr/tim (bilar upp till 1100 kg, tyngre bil kontakta mig).
Resa: milesättning 45 kr/mil.
Set-Up i din verstad/garage startpris 3450 kr (inkluderar 4 tim arbete varefter tillkommande tim 650 kr/tim.
Finns det inte så får man tillverka det
När man arbetar med att optimera en hjulupphängning krävs det ofta att olika specialdelar tillverkas som distanser och insatser för länklager osv. Det finns mycket bra saker att "köpa över disk" men ofta behöver det göras olika anpassningar. I vissa fall finns helt enkelt inte de delar som just din bil behöver. Kostnaden för att tillverka en del beror på hur mycket tid och material som går åt för att göra just din del.
Pris efter övernskommelse för varje del som skall tillverkas.
För både nya och historiska bilar
Att reparea ett rörrams chassi kräver erfarenhet i både hur ett rörrams chassi fungerar. Många chassin är inte TIG eller Mig svetsade utan Nickel-Bronslödda. Nickel-Bronslödning kallas i dagligt tal för "Bronssvetsning". Men det är inte en svetsmetod eftersom metoden inte smälter underlaget utan bara tillsatsmaterialet. Det ger en fog som både flexibel/seg och mycket stark. Metoden uppfattas som gammaldags men används fortfarande av flera chassitillverkar i UK & USA. Den största nackdelen är att det är en långsam metod jämfört med TIG & MIG svetsning.
Många historiska rörrams bilar är Nicke-Bronslödda. Det betyder att man måste reparera dessa med samma metod. Idag är det inte många som fullt ut behärskar Nickel-Bronslödning.
Pris: 650 kr/tim.
Förkorta och förenkla bilbygget
Byggkonsultation innebär att vi träffas och tittar igenom den bil som skall byggas om eller modifieras. Tillsammans diskuterar vi igenom vad det är för egenskaper som skall förändras, hur bilen beter sig på banan och tar en del grundläggande mått. Sedan gör vi en plan på vad som skall göras och vilka delar som skall köpas eller konstrueras och tillverkas.
Normalt brukar vi ses ett par gånger under byggets gång förutom mail och telefonkontakt.
Resa: milesättning 45 kr/mil.
Pris: 650 kr/tim.
Den som vet mest vinner mest
Det här semariet är en introduktion till hur en racerbils chassi/vähållning fungerar. Här får du grunderna för hur du skall modifiera din bil så att den blir mer optimerad för banracing. Jag går igenom grundläggande chassi geometri, däckens hemligheter, aerodynamikens grunder och hur hur man sorterar ut inställningarna på sin bil.
Populär aktivitet för klubbar och grupper av bilintresserade. Lämpligt för ca 10-20 deltagare. Tid 3-4 tim beronde på frågor & kunskapasnivå.
Resa: milesättning 45/mil.
Pris per deltagare: 250 kr (min 10 deltagare).
Det syns inte med dom slits oxå
Många tänker inte på att fjädrar slist precis som alla andra dela på en tävlingsbil: Därför är det viktigt att kolla upp så att fjädern har den "hårdhet" som den skall ha. Effekten av att en fjäder håller på att ge sig är större än man kan tro. Många vet inte heller vilken "hårdhet" fjädrarn på bilen har.
Vet man inte vilken "hårdhet/fjäderkonstant" bilen har då kan man inte räkna ut vilken den verkliga fjäderkonstanten vid hjulet.
Startkostnad för uppmätnig av fjädrar är 150 kr varefter kostnaden per fjäder är 75 kr/st.
Ingen bil är snabbare än sin förare
Precis som att bilen hela tiden behöver "förbättras" för att bli snabbare så behöver även föraren "förbättras".
Ett bra sätt att få ut mer av sin tid på banan är att hyra mig som coach/instruktör. Då åker vi tillsammans och jag hjälper dig att utvecka dina föraregenskaper och hur du skall utnyttja din bils egenskaper.
Med mig som coach/instruktör får du också hjälp att att ställa in din bil så att den passar din körstil.
Resa: milesättning 45 kr/mil.
Pris: 650 kr/tim. Heldag efter övernskommelse.
Första steget in racingen
Jag har utbildat förare för racinglicens sedan 1985 och arbetar fortfarande som utbildare för Svenska Bilsportförbundet (SBF). Idag är jag ansvarig för allt SBF:s utbildings material för att ta racinglicens. Arbetar också med att utbilda racingförare i Racingskolan
( www.racingskola.se ). Är ni en grupp som vill ta racinglicens så hör gärna av er.
Hands-on support
När man gjort ett Set-Up så är det en grundinställning.
Vill du få ut max av det så behövs det tid på banan för att göra dom sista slutjusteringarns. Jag vet hur man läser av däckens temperature och slitage och tolkar mätningarna för att maximera dig och din bil. Har du en datalogg hjälper jag dig att tolka loggningsresultaten. Alla inställningar dokumenteras under arbetet.
Resa: milesättning 45 kr/mil.
Pris per dag 4500 kr plus ev. logi
Email: stefan@megaspeed.se
Tel: +46 733290611
OBS till alla priser som anges tillkommer moms
Copyright @ All Rights Reserved