Faktiskt så började det mycket tidigare, men 1979 var året jag tog min racinglicens. Bilintresset låg i blodet och jag växte upp bara några mil från Gelleråsen, eller som det var mer känt som på den tiden, Karlskoga motorbana. Som liten grabb släpade mina föräldrar med mig och min broder på både Kanonloppet och Velodromloppet.
Trots att jag växte upp i rally kretsar i Bergslagen och att min bilskolelärare var Stig Blomkvist pappa blev inte rally min "grej". Istället blev det banracing. Troligvis på grund av en av min fars bästa vänner Arnod Jensen körde bana med en Saab 2-tatkare och sedermera gick över till BMC hundkoja.
Snabbt hopp fram till 1979 och racing debut med en Saab 1700S i SSK:s standardvagnsklass. Redan nästa säsong var det dags för första bygget. En Triumph Spitfire med Saab V4:a motor, Volvo växellåda och Fiat 124 bakaxel. Det tog 1,5 säsong innan jag lyckades ta mig i mål för första gången.
Samma år hade jag min riktigt första "racing upplevelse". Det var på Mantorp där en märklig svart bil med föraren längst bak, motorn framtill och en himmelskt ylande Ford motor (fannas inga ljudbegränsningar på den tiden) och en liten brittisk flagga längst upp på störtbågen.
Den körde brallorna av alla andra bakmotor monster med massor av cylindarar och hästkrafter på träningen. Men på racet dök han aldrig upp. Varför det? Han var ju absolut snababst av alla? Det visade sig att han hade glömt sin licens. Föraren fick packade ihop sin bil och åkte hem och parkerade sin racerbil i ett garage i Bromölla och där blev den ståendet på sin trailer i många år (jag råkade sedan hitta den och köpte den med det är som man säger en anna historia).
Vad jag hade upplevt var min första Clubman bil. Ungefär vid samma tid mötte jag Artur Mallock, mannen bakom Mallock clubmanbilar (läs mer: www.arthurmallock.com ) Efter att spenderat en hel del tid med familjen Mallock, Arthur, Richard och Ray så kom det att forma mycket av mitt racingliv och hur jag ser på en racingbil. Ja faktiskt det jag idag kallar min "Bilosofi" har att tacka Arthur för.
Bilar jag ägt och tävlat med
SAAB 1700S
Triump Spitfire ombyggd (SAAB V4 motor, Volvo Vx-låda Fiat bakaxel)
Mallock Mk 18E med Wankelmotor
14st olika Mallock Clubmanbilar från Mk 20-29
Phantom P76, Clubman
Mallock Mk 34 NSS (National Super Sport)
Mallock Mk 35 SG Clubman
Porsche 944 långdistans racing
Mallock Mk9, historisk FormelFord från 1969
Urval av bilar jag arbetat med och/eller kört på bana
Mazda MX-5/Miata alla modeller (en av mina absoluta favorit bilar!)
Porsche i stor sett alla 911 modeller + Boxster
Renault Megane & Spider och Clio för långlopp
Alfa Romeo av olika modeller
Super Seven, Caterham, Westfield och en lång rad av 7:a byggen
Ginetta G20/G40/G55
Cupra TCR
Lotus Elise
Opel Speedster
Ford Escort - historic
BMW - historic
MGB - historic
Ferrari av några modeller (inte mina favorit bilar)
Aston Martin Vantage , DB9
Maserati
BMW 1 och 3 serie
+ lite diverse andra olika bilmärken och modeller
Email: stefan@megaspeed.se
Tel: +46 733290611
OBS till alla priser som anges tillkommer moms
Copyright @ All Rights Reserved