Om mig

Det började 1979

Faktiskt så började det mycket tidigare, men 1979 var året jag tog min racinglicens. Bilintresset låg i blodet och jag växte upp bara några mil från Gelleråsen, eller som det var mer känt som på den tiden, Karlskoga motorbana. Som liten grabb släpade mina föräldrar med mig och min broder på både Kanonloppet och Velodromloppet.


Trots att jag växte upp i rally kretsar i Bergslagen och att min bilskolelärare var Stig Blomkvist pappa blev inte rally min "grej". Istället blev det banracing. Troligvis på grund av en av min fars bästa vänner Arnod Jensen körde bana med en Saab 2-tatkare och sedermera gick över till BMC hundkoja.


Snabbt hopp fram till 1979 och racing debut med en Saab 1700S i SSK:s standardvagnsklass. Redan nästa säsong var det dags för första bygget. En Triumph Spitfire med Saab V4:a motor, Volvo växellåda och Fiat 124 bakaxel. Det tog 1,5 säsong innan jag lyckades ta mig i mål för första gången.


Samma år hade jag min riktigt första "racing upplevelse". Det var på Mantorp där en märklig svart bil med föraren längst bak, motorn framtill och en himmelskt ylande Ford motor (fannas inga ljudbegränsningar på den tiden) och en liten engelst flagga längst upp på störtbågen. Den körde brallorna av alla andra bakmotor moster med massor av cylindarar och hästkrafter på träningen. Men på racet dök han aldrig upp. Varför det? Han var ju absolut snababst av alla? Det visade sig att han hade glömt sin licens. Föraren fick packade ihop sin bil och åkte hem och parkerade sin bil i ett garage i Bromölla och där blev den ståendet på sin trailer i månag år (jag råkade sedan hitta den och köpte den med det är som man säger en anna historia).

Vad jag hade upplevt var min första Clubman bil. Samtidigt mötte jag Artur Mallock, mannen bakom Mallock clubmanilar (läs mer: www.arthurmallock.com ) Efter att spenderat en hel del tid med familjen Mallock, Arthur, Richard och Ray så kom det att forma mycket av mitt racingliv och hur jag ser på en racingbil. Ja faktiskt det jag idag kallar min "Bilosofi" har att tacka Arthur för.


Bilar jag ägt och tävlat med

SAAB 1700S

Triump Spitfire ombyggd (SAAB V4 motor, Volvo Vx-låda Fiat bakaxel)

Mallock Mk 18E med Wankelmotor

14st olika Mallock Clubmanbilar från Mk 20-29

Phantom P76, Clubman

Mallock Mk 34 NSS (National Super Sport) 

Mallock Mk 35 SG Clubman

Porsche 944 långdistans racing

Mallock Mk9, historisk FormelFord från 1969


Urval av bilar jag arbetat med och/eller kört på bana

Mazda MX-5/Miata alla modeller (en av mina absoluta favorit bilar!)

Porsche i stor sett alla 911 modeller + Boxster

Renault Megane & Spider

Alfa Romeo ett flertal modeller

Super Seven, Caterham, Westfield och en lång rad av 7:a byggen

Ginetta G20/G55

Lotus Elise

Ferrari en lång rad av modeller

Aston Martin Vantage , DB9

Maserati

BMW 1 och 3 serie

BOOK AN APPOINTMENT